Co za dużo, to niezdrowo. Objawy przetrenowania sportowego

Co za dużo, to niezdrowo. Objawy przetrenowania sportowego

Redakcja

2016-10-23

1 komentarz

Treningów, wydawać by się mogło, nigdy za wiele. W końcu „w zdrowym ciele, zdrowy duch”. Ale co, gdy ćwiczenia fizyczne zaczynają nas przerastać i powoli da się odczuć negatywne skutki wizyt na siłowni?

Ćwiczenia fizyczne zalecane są w wielu przypadkach – zarówno przy walce z nadwagą, jak i depresją. Często, odpowiednio dobrane, mogą być również przydatne dla osób starszych. Poprawa kondycji nigdy nie mogła wydawać się czymś szkodliwym. Sport określany jest nawet przez niektórych jako wyzwalacz endorfin, prawdziwy narkotyk. No właśnie – często trudno dostrzec różnicę między zdrowym nawykiem a uzależnieniem od ćwiczeń, które doprowadzić może do tzw. zespołu przetrenowania sportowca. Wbrew samej nazwie mogą go również doświadczyć amatorzy. Jakie są jego objawy? Kiedy należy zacząć się martwić?

Wsłuchaj się w swoje ciało

Ciało stanowi bardzo cenne źródło informacji – dlatego warto się w nie wsłuchiwać. Ogólne zmęczenie, zarówno psychiczne, jak i fizyczne może być ważnym symptomem przetrenowania. Przetrenowanie jest wynikiem poważnego zaburzenia proporcji między intensywnymi treningami a wypoczynkiem. Paradoksalnie, zbyt częste ćwiczenia mogą doprowadzić do całkowitej utraty formy, a także narazić nasz organizm na niebezpieczne kontuzje.

Symptomy przetrenowania, czyli negatywne skutki treningów

Przetrenowanie objawia się m.in. bólem – ścięgien, mięśni, kręgosłupa. Dodatkowo dochodzą do niego bezsenność, problemy żołądkowe czy zmniejszona ochota na seks. U kobiet często zauważalnym sygnałem są chociażby nieregularne miesiączki. Na przetrenowaniu traci również nasza odporność – stajemy się bardziej podatni na infekcje, czego dowodem mogą być opryszczki lub częstsze i cięższe choroby w postaci przeziębienia czy grypy.

Cierpi również i psychika – człowiek przetrenowany mierzy się zazwyczaj z nagromadzeniem negatywnych myśli, obojętnością, niezadowoleniem z własnych wyników, ciągłym poczucie przegranej i mniejszą motywacją do podejmowania działań. Efekt? Odwrotny od tego, który miał przynieść początkowo trening – spada nasza wydolność fizyczna i precyzja ruchów, a ciało zaczyna wracać do punktu wyjścia. Dlatego, zamiast borykać się z nieprzyjemnymi skutkami zbyt intensywnych treningów, warto umieć zachować w nich zdrowy rozsądek. Robienie przerw oraz odpowiedni jadłospis pomogą w osiągnięciu upragnionego celu bez niechcianych dolegliwości.

Ostatnio dokonane zakupy:
pan Marcin z Warszawy 8 sekund temu.
Zamów Dr Farin w promocji:
Dr Farin
297 zł 147 zł
za opakowanie
Ocena 4/5 na podstawie 184 głosów.

Dodaj komentarz

Komentarze

ewelina082

2016-10-30 09:44:28


miałam tego typu przypadki i było mi z tym naprawdę ciężko, bo powrót do sportu, który sami sobie obrzydziliśmy jest dość utrudniony.

TreningiChoroby i dolegliwości